Värdet av Design

Vi omger oss dagligen med en massa föremål som någon har designat. En del människor lägger märke till designen, ser hur fiffigt designern löst något pedagogiskt eller funktionsmässigt så att det blir enklare att använda föremålet. Det här gäller förstås också för digital design.

Andra verkar inte fundera ett smack på detta. Kanske noterar de om något ser snyggare ut än något annat och tror att design är en fråga om just snygghet. Andra verkar inte ens se om något ser bra ut utan tycker att vad som helst duger. Det är ofta svårt för oss som jobbar med att designa trycksaker och webbsidor att förstå att så många inte tycks bry sig det minsta om information går att läsa, om den är begriplig, om det går att hitta det man söker och om det känns trevligt och intressant att läsa. Design är med och samverkar på alla plan av detta. Design stöder funktion.

Det forna fnyset om Apple byggde på idén att det bara var grejor som såg snygga ut, men som inte fungerade så värst mycket bättre än PC – ja PC-folket ansåg förstås också att PC var bättre på grund av en massa olika tekniska funktioner som de frenetiskt rabblade upp. Sen ändrades det här. Apple är idag världen mest värdefulla företag. Det beror på att de jobbar med helhetssyn så att teknik och design går hand i hand för att ge användarna en bra upplevelse av användandet. Man kan inte bara satsa på tekniken och negligera designen. Om och om igen har Apple visat att de tar design på allvar.

Det som är intressant att PC- och Androidfolket inte verkar ha förstått innebörden av hur teknik/funktion och design ger framgång.

Fredagens dom där den kaliforniska domstolen fastslår att Samsung har kopierat Apple på flera punkter visar detta så tydligt. En del av punkterna handlar nämligen om just designen, exempelvis utformningen av en fyrkantig ikon med rundade hörn. Jag tror att Samsungfolket har bättre förståelse för att den kopiering som innehåller en större del teknik skulle vara viktig, men att de inte tänkt på designen som ”äkta viktig”. Jag tror att de framför allt har lagt krutet på att lösa tekniska finesser och sen har designen mer varit som lite smink man slänger på i slutfasen. Inget som är viktigt. ”Gör bara så det ser bra ut! Apple verkar ha bra känsla för design – testa om det går att göra lika!” Lite så där på en höft. Ännu roligare blev det när de härmade Apple’s förpackningar, fast utan att tänka på att de skulle vara enkla att öppna…

Undrar om de fattat hur allt hänger ihop nu när de faktiskt blev rättmätigt dömda för kopiering?

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *