Livsmedelsexponering – upprörande? Not!

Blir ni upprörda eller nåt av artiklar som den här i Svenska Dagbladet som går igenom hur man planerar livsmedelsbutiker för att få bra försäljning?

Jag bara gäspar. Alltså, ge mig något nytt att uppröras över. Det här har man tjatat om sedan jag var liten. Handlaren vill tjäna pengar, jag vill hitta mina varor.

Vad är alternativet? Att handlaren enbart tänker ur kundperspektiv när varorna placeras ut? Okej. Och vad är det då? Ibland har man sin lista och plockar exakt bara till sig det man ska. Andra gånger är man på shopping-funderar-humör och strosar runt och kollar.

Sedan tidernas begynnelse har en del av handlarnas uppgift varit att locka en att köpa vissa saker. Det är ju en del av tjusningen! När folk lyriskt pratar om att de handlat grönsaker av handlarna på ett torg någonstans i Toscana så kan jag ge mig den på att en del av tjusningen låg i att få se någon spännande grönsak som de inte kände till, eller att handlaren sträckte fram ett smakprov på en frukt som precis nått kulmen av sin mognad.

Det är en win-win-situation. Handlaren tjänar pengar, köparen får sin mat OCH en dos intryck och kanske t.o.m. en chans att prova något nytt, bli påmind om något man gillar eller bli inspirerad.

På vilket sätt skulle våra livsmedelsbutiker bli bättre av att sortimentet superneutraliserades? Ska vi handla i icke-stimulerande miljö för att garanterat slippa någon annan påverkan än vår inköpslista? I så fall kan vi väl helt enkelt skicka in listan och begära att få hämta en färdig kasse? Hur länge skulle vi vilja handla på det viset? Någon gång i veckan, okej, men hur skulle det kännas att inte ha satt sin fot i en livsmedelsbutik på ett halvår eller ett år? Är det inte så att vi faktiskt också vill ha den här stimulansen från butikerna som byggs upp just genom sättet att exponera varorna? Är det inte så att vi som konsumenter är medskapare till att vi har den ordning vi har i butikerna?

Och är det verkligen ingen mer än jag som sedan barnsben tagit del av nyheter och information om hur listigt varor exponeras för att vi ska handla mer? Går alla ni andra runt som viljelösa zombies och köper allt ni ser i butikerna? Nä, skulle inte tro det va…

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.