Information overload

Jag är en vetgirig typ. När jag verkligen behöver information om något är internet min bästa vän, men precis idag kände jag att det blev för mycket. Jag nådde gränsen för hur många läsarbilder från snövädret jag klarar av. Jag orkar inte med informationen på Bloggportalen om vilka bloggar som är mest besökta och om de är privata eller kommersiella. Jag vill inte ha fler direktrapporter, webbtv-sändningar och uppmaningar att gå till TV-programmens webbsidor för mer information, checklistor, exempel och gud vet vad!

Hela den här flytande, cross-media-communication-grejen har svällt ut och blivit mer än vad jag vill greppa. Plötsligt är alla människor potentiella reportrar och reportrarna har blivit bloggare och experterna har blivit chattare och bloggarna har blivit business och i businessvärlden pågår den ständiga jakten på förstaplatsen i sökmotorerna.

Vi pratade om mediabrus redan för tjugo år sedan, men idag har vi något helt annat. Nu måste vi alla skaffa strategier för att inte drunkna, hitta egna filtreringssystem och bestämma oss för VAD som vi fortfarande orkar tycka är intressant. Vi har blivit våra egna informationsredaktörer.

När något blir tillräckligt stort, så börjar vi söka efter det lilla. Vi kanske snart kan se en återfödsel av informationsbärare som vykort skickade med vanlig post, handskrivna brev och trycksaker framställda med blytyper – helt utan inblandning av digital teknik…?

1 kommentar
  1. S-Man
    S-Man says:

    Håller med dig, och jag håller med Jan Guillou när han menade att nyheter på nätet t.e.x är rena dyngan, för det är så sällan det är sant det som skrivs.
    Snabba nyheter, och den allra första informationen, är ju sällan sanna eftersom de oftast grundar sig på ett första intryck.
    Om man däremot avvaktar ett par dagar så brukar den sanna bilden klarna.
    Man snackar om ”Mediabruset, men det har aldrig varit så lätt, som nu, att nå igenom det bruset eftersom medierna sväljer vilken information som helst – bara det ”säljer”.
    Kolla bara på Fadde & Rosing!

    Bloggarna har oxå blivit en ”meddelandebärare” att räkna med.
    Även där håller jag med Guillou: Det mesta som skrivs är rena dyngan.

    Kolla bara in min blogg!
    VM i fulblogg.

    =)

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.