Konkurrerande kunder

Igår ringde först M och ville bestämma möte med styrelsen för hans företag. Direkt efter ringde F och ville bestämma möte med styrelsen för hennes företag. M och F jobbar med liknande verksamhet och jag kände att det fanns risk för lojalitetskonflikt om jag åtog mig uppdrag för båda.

–Jaha, sa F, så kul att du ska jobba för dem också! Jag åt just lunch med en från M:s företag.

De hade alltså pratat om sina kommande satsningar med varandra, fast inte sagt till varandra att de tänkte kontakta mig på var sitt håll.

–Du tror inte att det blir konstigt om jag konsultar åt er båda? frågade jag F.
–Nej nej, vi är ändå inte riktigt lika, så det känns inte som att vi är konkurrenter, svarade F.

Jag ska ha första mötet med M:s företag i morgon och då måste jag ta upp den här frågan igen, men jag tror att det är lugnt. Ofta är det så här att företag som vid en första anblick göra samma sak, ändå har var sin inriktning och målgrupp. Det gäller bara att få varje företags erbjudande att lysa med sin personlighet så att rätt personer hittar dit. Om man tänker så handlar det mindre ofta om konkurrens och mer ofta om att matcha ihop rätt kunder med rätt produkter.

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.